piątek, 6 marca 2015

Biszkopt bezglutenowy - przepis podstawowy

Przedstawiam mój przepis na biszkopt bezglutenowy. To jest taki przepis podstawowy, genialnie nadający się na tort albo by zjeść tak po prostu, do kawy. Jest lekki jak piórko i udaje się nawet w moim kapryśnym piekarniku. Serdecznie polecam :-)

Składniki (na tortownicę o średnicy ok. 24 cm):
  • 8 jajek (żółtka i białka osobno)
  • 1 szklanka cukru
  • 140 g mąki kukurydzianej
  • 140 g skrobi ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka cukru z wanilią
Wykonanie:
1. Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy wraz z cukrem i cukrem z wanilią na sztywną pianę.













2. Do ubitej piany dodajemy żółtka, mąki i proszek do pieczenia i mieszamy mikserem na najwolniejszych obrotach do połączenia się składników.












3. Dno tortownicy wykładamy papierem do pieczenia i przekładamy ciasto do tortownicy. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni.












4. Pieczemy około 35 minut (może być termoobieg). Nie zapominamy o teście patyczka, by sprawdzić czy biszkopt się upiekł.














5. 35 minut powinno wystarczyć, ale mój piekarnik (Bosch) jest kapryśny i ja muszę jeszcze 10 minut dopiekać od spodu. 












6. Biszkopt pięknie wyrasta, gdy stygnie to lekko opadnie, ale nieznacznie. Pięknie trzyma kształt, ale niestety, spęknięcia na wierzchu nie da się uniknąć. Mnie to nie przeszkadza, bo gdy piekę tort, to wierzch zawsze ścinam. Biszkopt należy kroić dopiero po całkowitym wystudzeniu. A że ja nie mogłam się tego doczekać, kroiłam lekko ciepły, więc trochę się poszarpał, ale smak rewelacyjny. Niedługo będzie przepis na bezglutenowy tort.




13 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Żaden pszenny biszkopt nie udał mi się tak dobrze, jak za każdym razem udaje się bezglutenowy :-) i właśnie pięknie wyrasta, ale niestety używam proszku do pieczenia, nie da się bez tego.

      Usuń
  2. Przypomina smaki dzieciństwa. Nic tylko mleko i taki biszkopt. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i przyznam, że ten biszkopt naprawdę mi się udał. Teraz pracuję nad wersją wuzetkową :-) pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  3. A jak w inny sposób upiec ten biszkopt,jeśli mój syn jest uczulony na białko jajka??? :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym problem. Na moim blogu prezentuję przepisy z użyciem właśnie jajek oraz mleka krowiego, jedynie usuwam pszenicę jako taką. Wiem, że można znaleźć w sieci przepisy z użyciem zamienników jajek na przykład u Smakoterapii. Można też znaleźć w internetowych sklepach produkty typu zamienniki jajek, ale że ja nie stosuję tego rodzaju produktów, tak też nie wiem jak ich używać, w jakiej ilości czy proporcji. W tym wypadku właśnie polecam blog Smakoterapii i cieplutko prozdrawiam.

      Usuń
    2. Dziękuję :)

      Usuń
  4. Super biszkopt! A wiesz może czym bym mogła zastąpić mąkę kukurydziana? Gryczana, ryżowa? Czy może coś pomiszac kilka? Bo niestety jestem uczulona na kukurydze��
    Patrycja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli nie masz nic przeciwko specyficznemu posmakowi mąki gryczanej, to możesz użyć gryczaną, ale najlepiej z białej niepalonej gryki. Z ryżową ryzyko, bo mąka ryżowa jest ciężka i grozi zakalcem. Wydaje mi się z mąką z białej gryki powinno się udać, pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  5. czy skrobia i mąka ziemniaczana to to samo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to dokładnie to samo. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  6. Wykładamy tylko dno tortownicy papierem? A co z bokami zostawiamy bez niczego? Boki się nie spalą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tylko dno tortownicy, boki same odchodzą od formy :-)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...