czwartek, 16 lipca 2015

Ryż z jabłkami (bezglutenowy + wersja wegańska)

Ryż z jabłkami jest jednym z tych dań, które znają wszyscy, ale każdy gotuje inaczej. Zatem ja przedstawiam dziś swoją wersję. Danie to jest z natury bezglutenowe i jest uniwersalne, może być zarówno drugim daniem, deserem, przekąską, czymkolwiek chcemy. Później nie tylko kuchnia, ale cały dom pachnie pieczonymi jabłkami i cynamonem. Coś przepysznego. Serdecznie zapraszam :-)
Podaję przepis również w wersji wegańskiej.
* * *


Składniki (proporcja składników dla trzech osób: dwóch dorosłych i dziecko):
  • 1 szklanka ryżu (nie polecam do tego dania takiego w woreczkach)
  • 3-4 jabłka
  • 250 g śmietanki kremówki 30% (wersja wegańska: 1 puszka mleka kokosowego - 800 ml)
  • cukier trzcinowy oraz 2 łyżeczki cukru białego
  • kilka łyżek masła oraz do posmarowania naczynia żaroodpornego (wersja wegańska: oliwa lub olej kokosowy)
  • kropla oliwy
  • cynamon
Wykonanie:
1. Zaczynamy od ugotowania ryżu. Na szklankę ryżu potrzebujemy dwie szklanki wody, którą należy zagotować wraz z łyżką masła i dwiema łyżeczkami cukru białego. Ryż wrzucamy na wrzątek, zmniejszamy ogień i pod przykryciem gotujemy, aż ryż wchłonie całą wodę. Nie trzeba mieszać.
Wersja wegańska: dodaję kapkę oliwy lub oleju kokosowego.





2. Jabłka myjemy, obieramy i kroimy w cząstki, które następnie smażymy na 2-3 łyżkach masła z odrobiną oliwy (wtedy masło się nie pali), sypiemy sporo cukru trzcinowego (według własnego smaku), do skarmelizowania i sypiemy sporą ilość cynamonu. W ten sposób jabłka smażymy 3-4 minuty.

Ostatnio upraszczam przepis i po prostu jabłka ścieram na tarce o dużych oczkach, słodzę cukrem, cukrem waniliowym i sypię dużo majonezu. W wersji wegańskiej podsmażam jabłka na oliwie lub oleju kokosowym. Weganie nie używają masła.
3. Naczynie żaroodporne smarujemy masłem i na dno wykładamy połowę ugotowanego ryżu, następnie zalewamy go połową śmietanki.

Wersja wegańska: smarujemy naczynie papierem nasączonym oliwą lub olejem kokosowym. Następnie zalewamy ryż połową puszki mleka kokosowego.







4. Na warstwę ryżu wykładamy usmażone jabłka wraz z wytworzonym sosikiem.













5. Na jabłka wykładamy pozostały ryż i polewamy go pozostałą śmietanką. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni.

Wersja wegańska: polewamy ryż pozostałością mleka kokosowego.










6. Wkładamy naczynie do nagrzanego piekarnika i pieczemy bez przykrycia około 40 minut.

Bywa, że piekę z pokrywką, wtedy danie jest miękkie.











7. I gotowe! Można zajadać. Smacznego :-)


















Danie w wersji wegańskiej


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...