środa, 15 lutego 2017

Ciasto marchewkowe (bezglutenowe)

Ciasto marchewkowe - nigdy wcześniej nie miałam okazji zakosztować tego ciasta, jakoś sama nazwa, że marchewkowe, specjalnie mnie nie zachęcało, ale do czasu, spróbowałam raz i przepadłam bez reszty. Ciasto marchewkowe uwodzi całkowicie, ale dlatego, że jest to najpyszniejsze ciasto na świecie, a w wersji bezglutenowej - mistrzostwo świata.
Nie jest to mój autorski przepis, skorzystałam z nieprzepastnych zasobów sieci - trafiłam na ten przepis na blogu Poezja smaku i naprawdę jest to poezja smaku, ogromnie polecam. Zmodyfikowałam jedynie przepis, by uczynić go bezglutenowym.
No to zapraszam :-)

* * *
Składniki (proporcje na tortownicę o średnicy 24 cm):
  • 4 jajka (żółtka i białka osobno)
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka oleju
  • 140 g mąki ryżowej
  • 140 g skrobi ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
  • 1 płaska łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka przyprawy do piernika
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka kakao
  • 1 paczka cukru wanilinowego (16g)
  • 3-4 marchewki
  • garść posiekanych orzechów włoskich i kilka sztuk całych do dekoracji
  • 1 szklanka cukru pudru
  • sok z cytryny
Wykonanie:
1. Obieramy marchewki, myjemy i trzemy na tarce o drobnych oczkach.
















2. Oddzielamy białka od żółtek i ubijamy je z cukrem i cukrem wanilinowym na sztywną pianę (jak na biszkopt).














3. Następnie dodajemy po jednym żółtku i miksujemy na najwolniejszych obrotach.















4. Następnie stopniowo wlewamy olej dalej miksując na najwolniejszych obrotach.















5. Następnie dodajemy mąki zmieszane z proszkiem do pieczenia, sodą i solą i dalej miksujemy na najwolniejszych obrotach.














6. Następnie dodajemy cynamon, kakao i przyprawę do piernika, miksujemy.















7. Następnie stopniowo dodajemy startą marchew i miksujemy.
















8. Na końcu dodajemy posiekane orzechy, mieszamy.
















9. Przygotowujemy tortownicę, smarujemy ją masłem i obsypujemy na przykład bezglutenową bułką tartą (ja użyłam zwykłej ponieważ nie stosuję diety bezglutenowej z powodów medycznych).
Nagrzewamy piekarnik do temperatury 180 stopni.

Ciasto jest bardzo luźne.








10. Wkładamy ciasto do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez 40 minut z grzaniem góra-dół, a następnie przełączamy na termoobieg i pieczemy w ten sposób jeszcze 15 minut. 
Mój chimeryczny piekarnik Bosch wymaga jeszcze dopiekania od spodu przez dodatkowe 15 minut.









11. Gdy ciasto przestygnie polewamy je lukrem i ozdabiamy orzechami. Lukier robimy przez zmieszanie szklanki cukru pudru z sokiem z cytryny.
Smacznego :-)















18 komentarzy:

  1. Przy celiakii idealne ciasto do kawy :)
    Bardzo fajny blog, pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie się cieszę i pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  2. Cudownie wygląda, jakie puszyste! I ta polewa. Wspaniale! A ja akurat na bezglutenowej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-), to ciasto u nas jest ostatnio numer jeden, a polewa to lukier najprostszy z najprostszych. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  3. Wygląda wyśmienicie! Istne arcydzieło :-) Muszę spróbować jak najszybciej. Pozdrawiam i bardzo dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i ogromnie polecam to ciasto. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  4. Nasza córka raczy Nas co jakiś czas róznymi ciastami. Bardzo lubi marchewkę więc często wrzuca Nam to do biszkoptowego. Ostatnio popularną "zebrę" zapaskudziła marchewką. I nawet Nam to wszystkim smakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na zdjęciu wygląda jakby ciasto było puszyste, w rzeczywistości też tak jest? Nigdy nie przekonywały mnie ciasta marchewkowe. Twoje wygląda smakowicie, może w końcu się przekonam i zrobię je :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę jest bardzo puszyste i wręcz rozpadające się, ale to nie szkodzi, bo znika w tempie błyskawicznym :-) Rozpada się w przeciwieństwie do wypieków pszennych, ale taki urok ciast bezglutenowych, lecz puszystość i smak są pierwszorzędne. Piekę teraz co dwa tygodnie, aż mi się znudzi, ale to chyba niemożliwe. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  6. od niedawna znam ciasta marchewkowe i uwielbiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Zrobiłam dzisiaj to ciacho, wyszło pyszne. Jedynie polewę zrobiłam z roztopionej gorzkiej czekolady i przyozdobiłam suszonymi śliwkami i żurawiną. Super przepis !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie się cieszę, ja też czasem robię polewę czekoladową :-) Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  8. Czy moge zastapic make ryzowa gotowa mieszanka mak bezglutenowych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak, wypieki bezglutenowe pozwalają na ogromną dowolność. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  9. Planuję zrobić jutro to ciasto po raz drugi. Czy olej mogę zamienić na olej kokosowy a cukier na ksylitol lub erytrytol ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, olej kokosowy jest najlepszy, cukier też można wymienić tylko się zastanawiam na co zamienić jajka, bo odkąd przeszłam na weganizm muszę na nowo nauczyć się piec. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...